Martin Luther University Halle-Wittenberg

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Our research

Research within the research unit of Philosophy of Education currently maintains a number of foci:

  • We explore the history of educational thought as discourse, specifically as a discourse of power; one of our key objectives is to observe the ways in which this history is inherent to the terminology defining education and to its practice. Our interest concerns the assumptions and conceptions underlying the discipline, their systematic interrelations, their impact and their capacity to frame critique.

Selected Publications:

Wrana, Daniel (2021): Bildungstheorie in the Making. Pädagogische Gegenstandskonstruktionen im Kontext der PISA-Debatte. In: Thompson, Ch.; Brinkmann, M.; Rieger-Ladich, M. (Hrsg.): Praktiken und Formen der Theorie: Perspektiven der Bildungsphilosophie. Weinheim: Beltz, S. 203-227

Research Projects:

Transformation schulischen Wissens in der Schweiz seit 1830 (SINERGIA) (completed)

  • We analyse societal power relations through the lens of research on subjectivation, governmentality studies and post-structuralist praxeology, pinpointing the potential, limitations and implications of systematic, empirical work on subjectivation. Our engagement with these issues primarily references practices of examination and professionalisation, precarity and questions of normativity.

Selected Publications:

Schmidt, Melanie (erscheint). YouTube – I See. Bilder von Lehrpersonen in Homecasting-Videos als Subjektivierungsgeschehen. In Matthes, D.; Pallesen, H. (Hrsg.): Bilder von Lehrer*innenberuf und Schule. (Mediale) Entwürfe zwischen Produktion, Rezeption und Aneignung. Wiesbaden: Springer VS. URL: https://www.springer.com/gp/book/9783658325633    (gemeinsam mit Christian Herfter, Leipzig)

Künstler, Sophie Phries (2020): (Ent-)Subjektivierung als ‚Klassensubjekt‘ angesichts ‚politisch inkorrekten‘ Sprechens. In: Bünger, C.; Czejkowska, A. (Hrsg.): Political Correctness und pädagogische Kritik. Berlin: Peter Lang, S. 227–240.

Wrana, Daniel (2019): Odysseus und Antigone. Zur Genealogie der Subjektivierung. In: Casale, R.; Thompson, C.; Ricken, N. (Hrsg.): Subjektivierung. Weinheim: Beltz, 2019, S. 49-74.

Research Projects:

Phries Sophie Künstler: Prekäre Subjektivierung (completed)

Mikrostrukturen von Professionalisierungs- und Selbstlernprozessen (MIPS) (completed)

  • Taking a praxeological approach means conceptualising the production and politics of knowledge on education as an object of research. We regard this perspective on and access to the topics of our research as an engagement practice within the epistemological field of politics of knowledge, power and truth.

Selected Publications:

Wrana, Daniel (2020): Wissen. In: Weiß, G.; Zirfas, J. (Hrsg.): Handbuch Bildungs- und Erziehungsphilosophie. Philosophische Kernbegriffe in pädagogischen Kontexten. Wiesbaden: Springer, 2020, S. 133-142.

Spellenberg, Charlotte (2020): Meseth, Wolfgang / Casale, Rita / Tervooren, Anja / Zirfas, Jörg (Hg.) (2019): Normativität in der Erziehungswissenschaft. Wiesbaden: Springer VS. In: EWR 19 (2020), URL: http://www.klinkhardt.de/ewr/978365821243.html   

Wrana, Daniel (2019): Die Normativität der Inklusion. Ein Essay». In: Inklusion-Online 2019/2 https://www.inklusion-online.net/index.php/inklusion-online/article/view/532/380   

Künstler, Sophie Phries (2018): Nobody wants to be ‘poor’ – Power effects of Knowledge (Re-)Production and (Im-)Possibilities of Critique. In Ahmad, : A.-N.; Fielitz, M.; Leinius, J.; Schlichte, G. M. (Hrsg.): Knowledge, normativity and power in Academia. Critical interventions. Frankfurt am Main, New York: Campus, S. 63–83

Research Projects:

Charlotte Spellenberg: Zur Frage der Begründbarkeit von Normativität. Eine Analyse erziehungswissenschaftlicher Vermittlungen von Sein und Soll (Arbeitstitel)

Methodologien und Methoden der Diskursanalyse (DiskursNetz) (completed)

  • Critique of the relationship between the theoretical and the empirical is a central tenet of our work, which, in relation to both content and methodology, intertwines empirical and systematic approaches. Such analysis interrogates the nature of the entanglement between the researcher and the object of her research and the issues that emerge rather than taking them as self-evident and constitutive.

Selected Publications:

Künstler, Phries Sophie (2021): Anrufung, Umwendung und Widerstand: für die Berücksichtigung von Herrschaftsverhältnissen in Subjektivierungsanalysen. In: Susann Fegter, Antje Langer und Christine Thon (Hg.): Diskursanalytische Geschlechterforschung in der Erziehungswissenschaft. Opladen: Verlag Barbara Budrich, S. 39–53.

Schmidt, Melanie (2020). Wirksame Unbestimmtheit, unbestimmte Wirksamkeit. Eine diskursanalytische Untersuchung zur Schulinspektion. Wiesbaden: Springer VS.

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