Martin Luther University Halle-Wittenberg

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Our Research

Research within the research unit of Philosophy of Education currently maintains a number of foci:

History of Educational Thought as Discourse

We  explore the history of educational thought as discourse, specifically  as a discourse of power; one of our key objectives is to observe the  ways in which this history is inherent to the terminology defining  education and to its practice. Our interest concerns the assumptions and  conceptions underlying the discipline, their systematic interrelations,  their impact and their capacity to frame critique.

Selected Publications:

Wrana, Daniel (2021): Bildungstheorie in the Making. Pädagogische Gegenstandskonstruktionen im Kontext der PISA-Debatte. In: Thompson, Ch.; Brinkmann, M.; Rieger-Ladich, M. (Hrsg.): Praktiken und Formen der Theorie: Perspektiven der Bildungsphilosophie. Weinheim: Beltz, S. 203-227

Research Projects:

Transformation schulischen Wissens in der Schweiz seit 1830 (SINERGIA) (completed)

Research on Subjectivation, Governmentality Studies and Post-structuralist Praxeology

We analyse societal power relations through the lens of research on subjectivation, governmentality studies and post-structuralist  praxeology, pinpointing the potential, limitations and implications of  systematic, empirical work on subjectivation. Our engagement with these  issues primarily references practices of examination and  professionalisation, precarity and questions of normativity.

Selected Publications:

Schmidt, Melanie (erscheint). YouTube – I See. Bilder von Lehrpersonen in Homecasting-Videos  als Subjektivierungsgeschehen. In Matthes, D.; Pallesen, H. (Hrsg.):  Bilder von Lehrer*innenberuf und Schule. (Mediale) Entwürfe zwischen  Produktion, Rezeption und Aneignung. Wiesbaden: Springer VS. URL: https://www.springer.com/gp/book/9783658325633    (gemeinsam mit Christian Herfter, Leipzig)

Künstler,  Sophie Phries (2020): (Ent-)Subjektivierung als ‚Klassensubjekt‘  angesichts ‚politisch inkorrekten‘ Sprechens. In: Bünger, C.;  Czejkowska, A. (Hrsg.): Political Correctness und pädagogische Kritik.  Berlin: Peter Lang, S. 227–240.

Wrana, Daniel (2019): Odysseus und  Antigone. Zur Genealogie der Subjektivierung. In: Casale, R.; Thompson,  C.; Ricken, N. (Hrsg.): Subjektivierung. Weinheim: Beltz, 2019, S. 49-74.

Research Projects:

Phries Sophie Künstler: Prekäre Subjektivierung (completed)

Production and Politics of Knowledge on Education

Taking a praxeological approach means conceptualising the  production and politics of knowledge on education as an object of  research. We regard this perspective on and access to the topics of our  research as an engagement practice within the epistemological field of  politics of knowledge, power and truth.

Selected Publications:

Wrana,  Daniel (2020): Wissen. In: Weiß, G.; Zirfas, J. (Hrsg.): Handbuch  Bildungs- und Erziehungsphilosophie. Philosophische Kernbegriffe in  pädagogischen Kontexten. Wiesbaden: Springer, 2020, S. 133-142.

Spellenberg,  Charlotte (2020): Meseth, Wolfgang / Casale, Rita / Tervooren, Anja /  Zirfas, Jörg (Hg.) (2019): Normativität in der Erziehungswissenschaft.  Wiesbaden: Springer VS. In: EWR 19 (2020), URL: http://www.klinkhardt.de/ewr/978365821243.html   

Wrana, Daniel (2019): Die Normativität der Inklusion. Ein Essay». In: Inklusion-Online 2019/2 https://www.inklusion-online.net/index.php/inklusion-online/article/view/532/380   

Künstler,  Sophie Phries (2018): Nobody wants to be ‘poor’ – Power effects of  Knowledge (Re-)Production and (Im-)Possibilities of Critique. In Ahmad, :  A.-N.; Fielitz, M.; Leinius, J.; Schlichte, G. M. (Hrsg.): Knowledge,  normativity and power in Academia. Critical interventions. Frankfurt am  Main, New York: Campus, S. 63–83

Research Projects:

Charlotte  Spellenberg: Zur Frage der Begründbarkeit von Normativität. Eine  Analyse erziehungswissenschaftlicher Vermittlungen von Sein und Soll  (Arbeitstitel)

Methodologien und Methoden der Diskursanalyse (DiskursNetz) (completed)

Critique of the Relationship Between the Theoretical and the Empirical

Critique of the relationship between the theoretical and the  empirical is a central tenet of our work, which, in relation to both  content and methodology, intertwines empirical and systematic  approaches. Such analysis interrogates the nature of the entanglement  between the researcher and the object of her research and the issues  that emerge rather than taking them as self-evident and constitutive.

Selected Publications:

Künstler,  Phries Sophie (2021): Anrufung, Umwendung und Widerstand: für die  Berücksichtigung von Herrschaftsverhältnissen in  Subjektivierungsanalysen. In: Susann Fegter, Antje Langer und Christine  Thon (Hg.): Diskursanalytische Geschlechterforschung in der  Erziehungswissenschaft. Opladen: Verlag Barbara Budrich, S. 39–53.

Schmidt,  Melanie (2020). Wirksame Unbestimmtheit, unbestimmte Wirksamkeit. Eine  diskursanalytische Untersuchung zur Schulinspektion. Wiesbaden: Springer  VS.

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