
Contact
Sabine Gabriel, M.A.
phone: +49-345-55 23852 (home office, please write an email
sabine.gabriel@paedagogik.u...
Franckesche Stiftungen
Haus 3, Raum 2.15
Franckeplatz 1
06110 Halle (Saale)
consultation hour:
Fr 09-10 a.m.
not available at the moment, please send me an email for inquiries about the conversation
Sprechstunde:
Fr 09-10 Uhr
nicht verfügbar z.Zt., für Anfragen zum Gespräch schreiben Sie mir bitte eine Mail
Login for editors
Sabine Gabriel, M.A.
Short Biography
Work Experience
since 10/2016 junior Researcher in the field of quantitative and qualitative research methods, Institute for Pedagogy, Martin Luther University Halle-Wittenberg
From 10/2014 doctoral student at Martin Luther University Halle-Wittenberg ("The meaning of the lived body. A biographical analysis study of dancers", AT)
10/2014 to 09/2017 guest colleague at the Max Weber College for cultural and social studies at the University of Erfurt
10/2014 to 09/2016 Graduate scholarship holder at the Martin Luther University Halle-Wittenberg, "Professor program II of the BMBF", project number: R02020798
09/2014 to 12/2015 Evaluation Officer for the EINE WELT Network Saxony-Anhalt e.V.
10/2012 to 08/2014 Research assistant at the Institut für Hochschulforschung (Institute for higher education Research) at the Martin Luther University Halle-Wittenberg
Academic education
10/2013 - 02/2016 PhD and postgraduate studies "Qualitative Educational and Social Research" at Otto von Guericke University Magdeburg
until 10/2012 Studies in ethnology, sociology, economic and social history at the Martin Luther University Halle-Wittenberg (Magistra Atrium)
Fields of Interest
Tasks in academic self-government and memberships
- Deputy Equal Opportunities Officer of the Faculty of Philosophy III - Educational Sciences (September 2018 to August 2020)
- Member of the Commission for the Research Award 2017 of the Institute for Pedagogy of the Martin-Luther-University Halle-Wittenberg
- Member of the Interpretation workshop biographical analysis (Interpretationswerkstatt Biografieanalyse)
- Author of the blog Social science research methods in educational science (Sozialwissenschaftliche Forschungsmethoden in der Erziehungswissenschaft)
- Member of the German Association of Educational Science (DGfE)
- Member of the German Association of Sociology (DGS)
Publications
Gabriel, S., Leinhos, P., Kotzyba, K., Matthes, D., Meyer, K., Völcker, M. (Hrsg.) (i.P., angenommen): Formationen sozialer Differenzierungen. Reihe Studien zur Schul- und Bildungsforschung (SZSBF). Wiesbaden: Springer VS.
Gabriel, S., Leinhos, P., Matthes, D., Völcker, M. (i.P., angenommen): Zweifelhafte Vergleichsmomente. Dokumentarische Analyse netzgängiger Differenzierungs- und Vermessungspraktiken am Beispiel der Website "DirtyCode.io". In: Gabriel, S., Leinhos, P., Kotzyba, K., Matthes, D., Meyer, K., Völcker, M. (Hrsg.): Formationen sozialer Differenzierungen. Reihe Studien zur Schul- und Bildungsforschung (SZSBF). Wiesbaden: Springer VS.
Gabriel, S. (2019): Triangulation als theoretisierte Verhältnisfrage zwischen Gegenstandskonstruktionen in qualitativen Forschungsprojekten, In: Lüdemann/Otto (Hrsg.):Triangulation und Mixed-Methods – Reflexionen theoretischer und forschungspraktischer Herausforderungen, Wiesbaden: VS Verlag.
Gabriel, S./Lippl, B./Rüger, S. (2018): Gewalt in Beziehungsformen schwuler Männer. MANEO-Dossier zu Wirkmechanismen und Umgangsweisen mit „häuslicher Gewalt“, Berlin: MANEO.
Gabriel, S./Ludwig, K. (2018): In Anlehnung an…? Anfragen zum Verhältnis von Methode und Methodologie im Spiegel der Gegenstandskonstruktion. In: Maier/Keßler/Deppe/Leuthold-Wergin/Sandring (Hrsg.): Qualitative Bildungsforschung. Methodische und methodologische Herausforderungen in der Forschungspraxis, Wiesbaden: VS Verlag, S. 93-111.
Lippl, B./Gabriel, S./Rüger, S. (2017): Erfahrungen von Gewalt in intimen Beziehungsformen homosexueller Männer, in: MANEO-Newsletter 17 (September 2017), 8-11.
Gabriel, S. (2014): Die obsolete Kategorie Geschlecht? Zur Wechselbeziehung von gendered organization und individuellen Handlungspraxen in der Hochschullehre. In: Seidel/Wielepp (Hrsg.): Diverses. Heterogenität an der Hochschule (die hochschule 2/2014), Institut für Hochschulforschung (HoF), S. 51-65.
Lectures
- "Zur forschungspraktischen Relevanz des gelebten Körpers. Nötige Prämissen und Herausforderungen" on the conference "Wie viel Körper braucht die Kulturelle Bildung?" by Netzwerk Forschung Kulturelle Bildung, from 21. to 23. November 2019 at the University of Applied Sciences Merseburg
- "Muße als erlebte Realität von Balletttanzenden im Spannungsfeld von mentalen Zuständen und leiblicher Körperlichkeit" on the conference "Muße und Körper" by SFB 1015 „Muße" in Kooperation mit dem SFB 948 „Helden – Heroisierungen – Heroismen", from 14. to 16. October 2019 at the university Freiburg
- "Subjektivation und leiblicher Körper. Stress als er- und gelebte Realität von Balletttanzenden" on the 4. conference of the Interdisziplinären Arbeitskreises Phänomenologie und Soziologie“ in the section Soziologische Theorie der DGS with the Issue: „Stress. Phänomenologische Perspektiven auf ein soziales Problem“ from 27. to 28. June 2019 at the university Passau
- "Zum Verhältnis von Erfahrung und Deutung. Kontext- und biographieverstehende Analyse am Bsp. Geschlechtsrollen und Herkunft in Narrationen Balletttanzender" on the conference Migration und Männlichkeit(en) - Aktuelle Debatten der kritischen Intersektionalen Männlichkeitsforschung on 18.11.2017 at the Universität Leipzig by the Zentrum für Frauen- und Geschlechterforschung (FraGes-Verein Leipzig e.V.)
- „'Whatever works'. Mixed Methods zwischen Anbindung und Abgrenzung" at the workshop for peers "Triangulation in der Bildungsforschung" at the Zentrum für Schul- und Bildungsforschung of the Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg from 16. to 18.08.2017
- „Narrationen genderbezogener Normenklaviaturen" on the conference of the 6. Landesweiten Tages der Genderforschung on 01.12.2016 by the Koordinierungsstelle Genderforschung & Chancengleichheit Sachsen-Anhalt
Academic teaching and Workshops
SuSe 2020
- Colloquium for theses in qualification phases on June 3, 2020, 13: 15-16: 45, Center for Women's and Gender Studies at the University of Leipzig
- Deepening into the research practice of qualitative research methods, Institute for Pedagogy, MLU Halle-Wittenberg
- Introduction to quantitative research methods. Organizational research, Institute for Pedagogy, MLU Halle-Wittenberg
- Introduction to quantitative research methods. Childhood and adolescent research, Institute for Pedagogy, MLU Halle-Wittenberg
WiSe 2019/20
- Introduction to qualitative research methods in educational science, Institute for Pedagogy, MLU Halle-Wittenberg
- Introduction to qualitative research methods in educational science, Institute for Pedagogy, MLU Halle-Wittenberg
- Basics of quantitative research methods, Institute for Pedagogy, MLU Halle-Wittenberg
SuSe 2019
- Introduction to quantitative data collection methods, Institute for Pedagogy, MLU Halle-Wittenberg
- Body and social control, Institute for Pedagogy, MLU Halle-Wittenberg
- Relation between experience and education. Working biographically, Institute for Pedagogy, MLU Halle-Wittenberg
WiSe 2018/19
- Introduction to qualitative research methods in educational science (course 3), Institute for Pedagogy, MLU Halle-Wittenberg
- Introduction to qualitative research methods in educational science (course 4), Institute for Pedagogy, MLU Halle-Wittenberg
SuSe 2018
- Telling masculinities. Biographical-analytical research on gender constructions, Institute for Pedagogy, MLU Halle-Wittenberg
- Qualitative research methods. Deepening: (No) Art to interpret...it's documented, Institute for Pedagogy, MLU Halle-Wittenberg
- Qualitative research methods. Deepening: Tracing experiences with narrative interviews, Institute for Pedagogy, MLU Halle-Wittenberg
WiSe 2017/18
- Introduction to qualitative research methods in educational science, Institute for Pedagogy, MLU Halle-Wittenberg
- Introduction to qualitative research methods in educational science (course 2), Institute for Pedagogy, MLU Halle-Wittenberg
- Introduction to qualitative research methods in educational science (course 4), Institute for Pedagogy, MLU Halle-Wittenberg
SuSe 2017
- Qualitative educational research methods. Deepening and analyzing (course 2), Institute for Pedagogy, MLU Halle-Wittenberg
- Quantitative data collection methods in educational science (course 5), Institute for Pedagogy, MLU Halle-Wittenberg
WiSe 2016/17
- Introduction to qualitative research methods, Institute for Pedagogy, MLU Halle-Wittenberg