Martin Luther University Halle-Wittenberg

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Dr. Sabine Gabriel

phone: 0345 - 55 23 799

Zentrum für Lehrer*innenbildung
Dachritzstr. 12
06108 Halle (Saale)

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Dr. Sabine Gabriel

Short Biography

Work Experience

From 04/2021 research assistant at the Center for Teacher Education (ZLB) of the Martin Luther University Halle-Wittenberg in the subproject 4 body-sensitive pedagogy (field of activity 1 profile module "Heterogeneity and Inclusion" and further development of the teacher training courses)

From 03/2021 teacher for special tasks in the side entry program at the Center for Teacher Education (ZLB) of the Martin Luther University Halle-Wittenberg

10/2020 bis 09/2021 lecturer in the research unit Quantitative and Qualitative Research Methods, Institute for Pedagogy, Martin Luther University Halle-Wittenberg

10/2020 to 02/2021 Scientific advisor at the German Youth Institute (DJI) in Munich, Division of Families and Family Policies, Section Family Walfare and Child Protection (Preliminary study    on the impact of school concepts for Prevention and Intervention Activities Concerning Sexual Violence against Children and Adolescents)

10/2016 to 09/2021 junior Researcher in the research unit Quantitative and Qualitative Research Methods, Institute for Pedagogy, Martin Luther University Halle-Wittenberg

10/2014 to 09/2017 guest colleague at the Max Weber College for cultural and social studies at the University of Erfurt

10/2014 to 09/2016 Graduate scholarship holder at the Martin Luther University Halle-Wittenberg, "Professor program II of the BMBF", project number: R02020798

09/2014 to 12/2015 Evaluation Officer for the EINE WELT Network Saxony-Anhalt e.V.

10/2012 to 08/2014 Research assistant at the Institut für Hochschulforschung (Institute for higher education Research) at the Martin Luther University Halle-Wittenberg

Academic education

07/2020 PhD in educational science (Dr. phil) at the Martin Luther University Halle-Wittenberg (MLU) on the subject of "On the meaning of the experienced body. A biographical-analytical study using the example of professional dancers"

10/2013 - 02/2016 PhD and postgraduate studies "Qualitative Educational and Social Research" at Otto von Guericke University Magdeburg

until 10/2012 Studies in ethnology, sociology, economic and social history at the Martin Luther University Halle-Wittenberg (Magistra Atrium)

Fields of Interest

Publications

Gabriel, S. (2021): Körper in biografieanalytischer Perspektive. Zum Verhältnis von Körper, Biografie und ihrer Erforschbarkeit. Reihe Qualitative Fall- und Prozessanalysen. Biographie – Interaktion – soziale Welten (ehemals ZBBS-Buchreihe). Opladen: Barbara Budrich.

Gabriel, S./Tremel, I. (i.E., 2021): Gemeinsam hinsehen, erkennen und handeln. Vorstudie zu Wirkungen schulischer Konzepte für Schutz und Hilfe bei sexueller Gewalt. Deutsches Jugendinstitut.

Gabriel, S., Leinhos, P., Kotzyba, K., Matthes, D., Meyer, K., Völcker, M. (Hrsg.) (2021): Soziale Differenz und Reifizierung. Theoretische Zugänge und forschungspraktische Bearbeitungen. Reihe Studien zur Schul- und Bildungsforschung (SZSBF). Wiesbaden: Springer VS.

Gabriel, S., Leinhos, P., Kotzyba, K., Matthes, D., Meyer, K., Völcker, M. (2021): Differenz und ihre (Re-)Produktionen als soziale Handlung und forschungspraktische Herausforderung – Einleitendes zu sozialer Differenz und Reifizierung sowie den Beiträgen des Sammelbandes. In: Gabriel et al. (Hrsg.): Soziale Differenz und Reifizierung. Theoretische Zugänge und forschungspraktische Bearbeitungen. Reihe Studien zur Schul- und Bildungsforschung (SZSBF). Wiesbaden: Springer VS.

Gabriel, S., Leinhos, P., Matthes, D., Völcker, M. (2021): „The Most Direct Dating App“: Dokumentarische Analyse körperbezogener Differenzierungs- und Vermessungspraktiken am Beispiel der Website „DirtyCode.io“. In: Gabriel et al. (Hrsg.): Soziale Differenz und Reifizierung. Theoretische Zugänge und forschungspraktische Bearbeitungen. Reihe Studien zur Schul- und Bildungsforschung (SZSBF). Wiesbaden: Springer VS.

Gabriel, S. (2019): Triangulation als theoretisierte Verhältnisfrage zwischen Gegenstandskonstruktionen in qualitativen Forschungsprojekten, In: Lüdemann/Otto (Hrsg.):Triangulation und Mixed-Methods – Reflexionen theoretischer und forschungspraktischer Herausforderungen, Wiesbaden: VS Verlag.

Gabriel, S./Lippl, B./Rüger, S. (2018): Gewalt in Beziehungsformen schwuler Männer. MANEO-Dossier zu Wirkmechanismen und Umgangsweisen mit „häuslicher Gewalt“, Berlin: MANEO.

Gabriel, S./Ludwig, K. (2018): In Anlehnung an…? Anfragen zum Verhältnis von Methode und Methodologie im Spiegel der Gegenstandskonstruktion. In: Maier/Keßler/Deppe/Leuthold-Wergin/Sandring (Hrsg.): Qualitative Bildungsforschung. Methodische und methodologische Herausforderungen in der Forschungspraxis, Wiesbaden: VS Verlag, S. 93-111.

Lippl, B./Gabriel, S./Rüger, S. (2017): Erfahrungen von Gewalt in intimen Beziehungsformen homosexueller Männer, in: MANEO-Newsletter 17 (September 2017), 8-11.

Gabriel, S. (2014): Die obsolete Kategorie Geschlecht? Zur Wechselbeziehung von gendered organization und individuellen Handlungspraxen in der Hochschullehre. In: Seidel/Wielepp (Hrsg.): Diverses. Heterogenität an der Hochschule (die hochschule 2/2014), Institut für Hochschulforschung (HoF), S. 51-65.

Lectures

  • „The lived body as a resource of social capital. Collective emotions and the reproduction of gender norms on the example of ballet dancers” der European Sociological Association’s Sociology of Emotions Research Network (RN11), „The 9. Midterm Conference on Emotions”, 25.-27.11.2020 in Barcelona, online
  • „Virtualität und erlebte Körper(lichkeit) – Versuch einer Verhältnisannäherung“ auf dem Work-shop „Virtualität“ des Netzwerks Pädagogische Anthropologie, DGFE in der Sek. Allgemeine Erziehungswissenschaft, 27.09.2020 in Innsbruck/Obergurgl (verlegt auf vsl. 09/2021)
  • "Zur forschungspraktischen Relevanz des gelebten Körpers. Nötige Prämissen und Herausforderungen" on the conference "Wie viel Körper braucht die Kulturelle Bildung?" by Netzwerk Forschung Kulturelle Bildung, from 21. to 23. November 2019 at the University of Applied Sciences Merseburg
  • "Muße als erlebte Realität von Balletttanzenden im Spannungsfeld von mentalen Zuständen und leiblicher Körperlichkeit" on the conference "Muße und Körper" by SFB 1015 „Muße" in Kooperation mit dem SFB 948 „Helden – Heroisierungen – Heroismen", from 14. to 16. October 2019 at the university Freiburg
  • "Subjektivation und leiblicher Körper. Stress als er- und gelebte Realität von Balletttanzenden" on the 4. conference of the  Interdisziplinären Arbeitskreises Phänomenologie und Soziologie“ in the section Soziologische Theorie der DGS with the Issue: „Stress. Phänomenologische Perspektiven auf ein soziales Problem“ from 27. to 28. June 2019 at the university Passau
  • "Zum Verhältnis von Erfahrung und Deutung. Kontext- und biographieverstehende Analyse am Bsp. Geschlechtsrollen und Herkunft in Narrationen Balletttanzender" on the conference Migration und Männlichkeit(en) - Aktuelle Debatten der kritischen Intersektionalen Männlichkeitsforschung on 18.11.2017 at the Universität Leipzig by the Zentrum für Frauen- und Geschlechterforschung (FraGes-Verein Leipzig e.V.)
  • „'Whatever works'. Mixed Methods zwischen Anbindung und Abgrenzung" at the workshop for peers "Triangulation in der Bildungsforschung" at the Zentrum für Schul- und Bildungsforschung of the Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg from 16. to 18.08.2017
  • „Narrationen genderbezogener Normenklaviaturen" on the conference of the  6. Landesweiten Tages der Genderforschung on 01.12.2016 by the Koordinierungsstelle Genderforschung & Chancengleichheit Sachsen-Anhalt

Academic teaching and Workshops

WiSe 2021/22

  • Body-related differences and inclusion-oriented teaching, Center for Teacher Education, MLU Halle-Wittenberg
  • Basics of teacher action and teaching, Center for Teacher Education, MLU Halle-Wittenberg



SuSe 2021

  • Living worlds and socialization of children and youth, Center for Teacher Education, MLU Halle-Wittenberg
  • Body-sensitive education - bodies as products and producers of school order, Center for Teacher Education, MLU Halle-Wittenberg
  • Introduction to quantitative research methods, Institute of Education and Pedagogy, MLU Halle-Wittenberg


WiSe 2020/21

  • Colloquium "Gender Studies Interdisciplinary" for theses in qualification phases on November 9th, 2020, Center for Women and Gender Studies at the University of Leipzig
  • Basics of teacher action and teaching, Center for Teacher Education, MLU Halle-Wittenberg
  • Introduction to qualitative educational research methods, Institute of Education and Pedagogy, MLU Halle-Wittenberg


SuSe 2020



WiSe 2019/20

SuSe 2019



WiSe 2018/19



SuSe 2018



WiSe 2017/18



SuSe 2017



WiSe 2016/17

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