Martin Luther University Halle-Wittenberg

Arbeitsbereich Forschungsmethoden

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Our research

As well as teaching research methods, we conduct research, frequently cooperating with other research units in our Faculty and with other institutions. Our primary interest in this regard is research into education and social inequality; alongside this, we also pursue our own personal research interests.

Current projects

Lebensphasenorientierte Beschäftigungsverhältnisse in der sozialen Arbeit

Mitarbeiterbefragungen, Datenanalysen, Beratung des Projektes MIA der Evangelischen Stadtmission Halle

07/2019 - 06/2022

(Dr. Bodo Lippl)

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(Re-)production of digitally mediated body realities

Since 06/2019

(Sabine Gabriel, Patrick Leinhos, Dominique Matthes und Dr. Matthias Völcker   )

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Attraktivität, Partnerschaft und Online-Verhalten von Studierenden der Erziehungswissenschaft

Online-Befragung der Hauptfachstudierenden des Instituts für Pädagogik (Lehrforschungsprojekt im BA180 im SS19 & WS19/20)

04/2019 - 07/2020

(Dr. Bodo Lippl)

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"Methodical approaches to formations of social differentiation". Peer workshop for scientists in qualification phases

"Methodological Approaches to Formations of Social Differentiation" - III. Peer workshop at the Georg-August-Universität Göttingen as well as at the MLU Halle-Wittenberg and the ZSB.
Project group: Sabine Gabriel, Katrin Kotzyba, Patrick Leinhos, Dominique Matthes, Karina Meyer and Dr. Matthias Völcker.
Event funding from the MWK Lower Saxony (Pro*Niedersachsen), the Institute for Educational Science Göttingen and the funding budget for the research of scientists in the qualification phase of the Faculty of Philosophy III - Educational Sciences of the MLU Halle-Wittenberg.
Project duration: 2018-2020

Links:

Veranstaltungsseite

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Migration und Behinderung im Kontext von Beratung

Promotionsprojekt: "Migration und Behinderung im Kontext von Beratung"

Seit 01/2017

(Stella Rüger, M.A.)

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Dissertation Project: The meaning of the lived body

"The meaning of the lived body. A Biographical Analysis Study on Dancers"

With phenomenological theoretical references, the intention is to explore the connection between the biographical course and body experiences and concepts. This is done by means of narrative interviews with professional dancers, primarily ballet dancers. The data material is reconstructed by using process analysis. With the development of an empiricization of the meaning of the lived and lived body and its integration in the method(ology), the research project works in addition to substantive knowledge on the relationship structures of one`s own life and one`s own body perspectives on two strands of knowledge.

Since 10/2014

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Past projects

Insights into the social environment of educational science students

Online survey of students of Phil. Faculty III: Educational Sciences (teaching research project in BA180 in SoSe17 & WiSe17/18)

Project duration: 04/2017 - 03/2019

Im Sommersemester 2017:
Dr. Bodo Lippl, Sabine Gabriel, M.A. und Stella Rüger, M.A.

Im Wintersemester 2017/18:
Dr. Bodo Lippl, Dr. Edina Schneider und Dr. Christian Rennert

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Erhebungen und Analysen zur Evaluation der erziehungswissenschaftlichen Studiengänge

Studiengangsevaluation der Haupfachstudiengänge am Institut für Pädagogik: Studierendenbefragung und Prüfungsdatenanalysen

09/2017 - 10/2018

(Dr. Bodo Lippl)

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Intimate Partner Violence among Gay Men

Experteninterviews, Aufarbeitung des Forschungsstandes, Rekonstruktion des Begriffs der häuslichen Gewalt bzw. intimen Partnergewalt unter Schwulen

02/2017 - 04/2018

(Dr. Bodo Lippl, Sabine Gabriel, M.A. und Stella Rüger, M.A.)

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Erhebung von Grunddaten zu Einrichtungen der Behindertenhilfe und Menschen mit geistiger oder mehrfacher Behinderung und
sogenannten herausfordernden Verhaltensweisen in Baden-Württemberg

Quantitative Teilstudie 1: Erhebung der Grunddaten im Rahmen des Gesamtprojekts unter Leitung von Prof. Dr. Georg Theunissen für den Kommunalverband für Jugend und Soziales Baden-Württemberg (KVJS)

08/2016 - 10/2018

(Dr. Bodo Lippl und Dr. Wolfram Kulig vom Institut für Rehabilitationspädagogik der MLU)

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